Gezond Gewicht - Het aanleren van een gezonde leefstijl

 

Wil je afvallen, aankomen, of heb je vragen over een gezond voedingspatroon?

 

Wordt je overspoeld door al die verschillende, veelal tegenstrijdige diëten en voedingstrends en zie je door de bomen het bos niet meer?

 

Je hebt zojuist de eerste stap gezet naar een Gezond Gewicht!

Zónder pillen of dieet, mét blijvend resultaat!


 

 Hardloper zijn doodlopers

Wanneer mensen (veel) te zwaar zijn hebben zij vaak behoorlijk ambitieuze doelstellingen. Zoveel mogelijk afvallen in zo'n kort mogelijke tijd is toch wel de meest bekende doelstelling. Het nastreven van deze ambities resulteert niet zelden in irreële dieetregels en eetrestricties die niet voor lange tijd zijn vol te houden en daardoor dikwijls niet succesvol blijken. Frustraties en het oppakken van oude, "slechte" gewoontes zijn vaak het resultaat. 

Naast een rigide eetpatroon zie je ook dikwijls dat mensen die zich hebben voorgenomen af te vallen goede voornemens hebben t.a.v. hun sportieve activiteiten. Zij gaan sporten om meer calorieën te verbranden. Omdat het lichaam dit niet is gewend gaat het vragen om extra voeding. Veel mensen kunnen deze "trek" niet weerstaan en gaan meer eten. Gedachten als “ik moet toch leren luisteren naar mijn lichaam”, “ik heb meer calorieën nodig wanneer ik sport” en “spieren zijn nu eenmaal zwaarder dan vet”, worden daarbij niet altijd juist geïnterpreteerd en zijn dan niet helpend. Onbewust worden de extra verbrande calorieën er weer bij gegeten, zodat het resultaat uiteindelijk nul of zelfs negatief is. Veel mensen houden hun goede voornemen om te gaan sporten daarnaast niet vol. Net als bij een dieet voelt het sporten als een straf omdat de verandering t.o.v. de eerdere leefstijl veel te rigoureus is. De verbranding neemt af terwijl de extra inname van calorieën, wat snel een nieuwe eetgewoonte is geworden, dikwijls door gaat.              

Het resultaat => gewichtstoename (het jojo effect).

Kortom: de pogingen die mensen nemen t.a.v. hun voeding en/of beweegpatroon, met gewichtsafname als beoogt resultaat, leiden dikwijls tot geen of zelfs een negatief resultaat!

 

Het schadelijke effect van crashdiëten

Crash diëten (dieet met een zeer beperkt aantal calorieën), afvallen met pillen, shakes of poeders leidt, zoals hierboven beschreven, tot een jojo effect. Voor je het weet weeg je meer dan voor je ging afvallen. Naast dat het geen blijvend resultaat geeft t.a.v. gewichtsverlies is het ook nog eens ongezond. Wanneer je de calorie-inname drastisch gaat beperken dan gaat je lichaam op zoek naar andere energiebronnen dan glucose en vetten, zoals de eiwitten die in je spiermassa zit. Je lijkt succesvol in het afvallen terwijl je in werkelijkheid geen vetmassa maar spiermassa en water verliest. Je eet als het ware je eigen spiermassa op!     

Kortom: Diëten zijn dikwijls ongezond!

 

Voeden in plaats van vullen

Tot slot zegt het aantal calorieën helaas nog vrij weinig over de mate waarin gesproken kan worden van gezonde voeding. Of een bepaald voedingspatroon gezond is, wordt bepaald door de voedingsstoffen die zich in de voeding bevinden. Het lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Van goede voeding kan pas worden gesproken wanneer het lichaam voldoende van deze stoffen binnenkrijgt. Wanneer met name wordt gekeken naar het aantal calorieën bestaat de kans dat het lichaam een tekort oploopt van bepaalde, essentiële voedingsstoffen, wat gevolgen heeft voor de gezondheid op korte en/of lange termijn.

Kortom: Gezonde voeding gaat niet alleen over de hoeveelheid voedsel, maar ook over wat er wordt gegeten!

 

Wat doet Gezond Gewicht a&b?

De focus van Gezond Gewicht a&b ligt op het aanleren van nieuwe inzichten, kennis en vaardigheden.

Met ondersteuning van een gediplomeerd gewichtsconsulente leer je in een persoonlijk traject wat een gezonde leefstijl is. Je leert onder andere om flexibele controle eigen te maken. Hier gaat het om een lange termijn strategie waarbij de energieopname uit voeding per week centraal staat in plaats van de energieopname per dag. Door te gaan leren denken in weken i.p.v. dagen wordt ruimte gecreëerd voor compensatie en betekent 1 dag “zondigen” niet dat er sprake is van een totale terugval, een gedachte die dikwijls leidt tot het staken van alle inspanningen.

Je leert hoe je een aantrekkelijk weekmenu kunt samenstellen met voldoende afwisseling waarmee je je doelstellingen kunt behalen en tegelijkertijd voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Daarnaast is er aandacht voor voedingsmiddelen waar een gezondheid bevorderend effect vanuit gaat, zoals voedingsmiddelen die bijdragen aan een goede stoelgang.

Ook is er aandacht voor beweging. Beweging is niet alleen een belangrijke succesfactor om gewicht te verliezen. Beweging draagt bij aan de gezondheid van het lichaam door de positieve invloed op o.a. het bloedvatenstelsel, de flexibiliteit en spierkracht van het lichaam en de stoelgang. 

Samen met de gewichtsconsulente ontwikkel je een realistisch beweegpatroon waarbij o.a. rekening wordt gehouden met beperkingen, de huidige bewegingsactiviteiten en activiteiten die aansluiten bij de interesses en mogelijkheden.

Tot slot besteden we uiteraard aandacht aan je eetgedrag. Naast wát en hóeveel je eet is belangrijk wáarom je eet.  Iedereen heeft verschillende redenen om te eten. Het voeden van het lichaam is daar slechts 1 van. Denk hierbij maar eens aan gewoonten als snacken bij de borrel, een extra ijsje op vakantie, popcorn in de bioscoop. Wáarom doen we dit? Allemaal vormen van eetgedrag die bij herhaling als snel een gewoonte kunnen worden en kunnen leiden tot overgewicht. Bewustwording van ingesleten patronen is nodig om te voorkomen dat je uiteindelijk weer terugvalt in dit oude gedrag en bewuste keuzes kunt maken! Samen onderzoeken we in welke situaties bij jou sprake is van ongewenst aangeleerd eetgedrag en hoe je dit kunt doorbreken.


 Waarvoor kun je contact opnemen met Gezond Gewicht a&b:

  • Voor vragen over gezonde voeding;
  • Voor een analyse van je eetgewoonten, indien gewenst met aanvullend advies;
  • Voor ondersteuning bij het afvallen.

.