Gezond Gewicht - Het belang van het aanleren van een gezonde leefstijl 

 Hardloper zijn doodlopers

Wanneer mensen (veel) te zwaar zijn hebben zij vaak behoorlijk ambitieuze doelstellingen. Zoveel mogelijk afvallen in zo'n kort mogelijke tijd is toch wel de meest bekende doelstelling. Het nastreven van deze ambities resulteert niet zelden in irreële dieetregels en eetrestricties die niet voor lange tijd zijn vol te houden en daardoor dikwijls niet succesvol blijken. Frustraties en het oppakken van oude, "slechte" gewoontes zijn vaak het resultaat. 

Naast een rigide eetpatroon zie je ook dikwijls dat mensen die zich hebben voorgenomen af te vallen goede voornemens hebben t.a.v. hun sportieve activiteiten. Zij gaan sporten om meer calorieën te verbranden. Omdat het lichaam dit niet is gewend gaat het vragen om extra voeding. Veel mensen kunnen deze "trek" niet weerstaan en gaan meer eten. Gedachten als “ik moet toch leren luisteren naar mijn lichaam”, “ik heb meer calorieën nodig wanneer ik sport” en “spieren zijn nu eenmaal zwaarder dan vet”, worden daarbij niet altijd juist geïnterpreteerd en zijn dan niet helpend. Onbewust worden de extra verbrande calorieën er weer bij gegeten, zodat het resultaat uiteindelijk nul of zelfs negatief is. Veel mensen houden hun goede voornemen om te gaan sporten daarnaast niet vol. Net als bij een dieet voelt het sporten als een straf omdat de verandering t.o.v. de eerdere leefstijl veel te rigoureus is. De verbranding neemt af terwijl de extra inname van calorieën, wat snel een nieuwe eetgewoonte is geworden, dikwijls door gaat.              

Het resultaat => gewichtstoename (het jojo effect).

Kortom: de pogingen die mensen nemen t.a.v. hun voeding en/of beweegpatroon, met gewichtsafname als beoogt resultaat, leiden dikwijls tot geen of zelfs een negatief resultaat!

 

Het schadelijke effect van crashdiëten

Crash diëten (dieet met een zeer beperkt aantal calorieën), afvallen met pillen, shakes of poeders leidt, zoals hierboven beschreven, tot een jojo effect. Voor je het weet weeg je meer dan voor je ging afvallen. Naast dat het geen blijvend resultaat geeft t.a.v. gewichtsverlies is het ook nog eens ongezond. Wanneer je de calorie-inname drastisch gaat beperken dan gaat je lichaam op zoek naar andere energiebronnen dan glucose en vetten, zoals de eiwitten die in je spiermassa zit. Je lijkt succesvol in het afvallen terwijl je in werkelijkheid geen vetmassa maar spiermassa en water verliest. Je eet als het ware je eigen spiermassa op!     

Kortom: Diëten zijn dikwijls ongezond!

 

Voeden in plaats van vullen

Tot slot zegt het aantal calorieën helaas nog vrij weinig over de mate waarin gesproken kan worden van gezonde voeding. Of een bepaald voedingspatroon gezond is, wordt bepaald door de voedingsstoffen die zich in de voeding bevinden. Het lichaam heeft verschillende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Van goede voeding kan pas worden gesproken wanneer het lichaam voldoende van deze stoffen binnenkrijgt. Wanneer met name wordt gekeken naar het aantal calorieën bestaat de kans dat het lichaam een tekort oploopt van bepaalde, essentiële voedingsstoffen, wat gevolgen heeft voor de gezondheid op korte en/of lange termijn.

Kortom: Gezonde voeding gaat niet alleen over de hoeveelheid voedsel, maar ook over wat er wordt gegeten!

 


.

.